Nieuws
Maandag 3 oktober 2011
(door: Paul Bausch)
Na jarenlange betrekkelijke "stilte"
rond het N280 project is de provincie sinds begin dit jaar bezig met
het uitrollen van een N280 tapijt, over Midden Limburg. Wij zaten in
de klankbordgroep N280 van wethouder Kirkels en zijn in de laatste
vergadering in 2008 naar huis gestuurd met de toezegging dat "we de
MER procedure ingaan, dat dat 1 1/2 jaar zou duren en dat wij dan
bij relevante ontwikkelingen weer bij elkaar zouden worden
geroepen". Tja het liep anders, de hele oorspronkelijke studie werd
in de tussentijd door een "second opinion" die 5 maanden in de la
van gedeputeerde Driessen bleef liggen zwaar bekritiseerd. Dit
rapport werd pas op de avond van besluit in de staten aan de
statenleden gegeven. De conclusie van het rapport wijkt totaal af
van de inhoud van het rapport. En zo kan het komen dat statenleden
die zo'n document dus te laat krijgen enkel de conclusie lezen en
daarop hun stem bepalen. Vervolgens werd een professor Riek Bakker
er bij gehaald die in een lijvig rapport beschreef dat de N280 een
economische ontwikkelas is en dat deze weg opgewaardeerd dient te
worden om te voorkomen dat Midden Limburg achterblijft.
Achterblijft? In diverse gemeenteraden heeft dit Riek Bakker rapport
tot heftige discussies geleid, maar ja een meerderheid koos ervoor
om te gaan voor een gebiedsontwikkeling en zo werd er geld
vrijgemaakt voor de oprichting van het GOML, (Gebieds Ontwikkeling
Midden Limburg), een studie club bestaande uit ambtenaren van
gemeenten, provincie, met daarboven een stuurgroep van wethouders.
Stuurgroep? Juist. Die groep stuurt de GOML projectgroep aan met als
opdracht te onderzoeken wat nodig is om alle mogelijke
ontwikkelingen en ambities om Midden Limburg economisch op de kaart
te zetten te onderzoeken en daarmee een noodzaak te kunnen aantonen
voor een 2x2 snelweg tussen Weert en Roermond. En zo werd een
oorspronkelijke verkeerskundige studie voor verbetering van de N280
ineens een studie "Ontwikkelas Weert-Roermond - N280", met de nadruk
op economische ontwikkelas.
Januari 2011 werd het startdocument
voor deze studie vrijgegeven voor inspraak. Het document
rammelde van de aannames, veronderstellingen, fouten. De spelregels
waren veranderd. Goed voorbereid rolde het GOML een tapijt van
documenten en studies over ons heen, met waarschijnlijk de gedachte
"tegen een lekker tapijtje kan toch niemand nee zeggen?"
Het liep anders. Langs het gehele
traject N280 van Weert tot Roermond sloeg deze gang van zaken in als
een bom. Sindsdien is er een breed samenwerkingsverband ontstaan om
tegenwicht te bieden aan de plannen van enkele bestuurders die haaks
staan op de werkelijkheid en wat de burger er van vindt. Het breder
samenwerkingsverband heet Groenhartvoorlimburg en bestaat uit
vertegenwoordigers van burgerorganisaties, dorps- en wijkraden,
ondernemers en milieuorganisaties.
Op het startdocument is inhoudelijk
gereageerd, met vragen, onderzoek en alternatieven. Dit alles is via
de officiële weg als zienswijzen ingediend, besproken in "stakeholdersvergaderingen"
en door de provincie samengevat in een nota van zienswijzen. Deze
nota was echter niet compleet, er zijn complete zienswijzen niet in
opgenomen, het is onoverzichtelijk en incompleet. Toch werd dit
document zonder tussenkomst van ons "stakeholders" door gedeputeerde
Driessen goedgekeurd en met de rest van de studie voorgelegd aan de
MER commissie.
De MER commissie heeft alles
bestudeerd en aan de projectgroep het GOML haar bevindingen
teruggestuurd. Het GOML heeft deze bevindingen afgewogen en vertaald
in een "afwegingsdocument". Hierbij heeft het GOML naar eigen
inzicht het advies van de MER commissie gewogen en er eigen
wegingsfactoren aan toegevoegd. Zo wordt bv. aan economische
belangen een factor +3 toegekend en aan natuur een factor 1.
Vervolgens heeft men "voor de duidelijkheid" nog eens een
vertaalslag gemaakt met een "tussenweging" en zo is men gekomen tot
een tabel met enkel + en 0 en - of een combinatie daarvan.
De uitkomst van het afwegingsdocument
dient als leidraad voor de uiteindelijke beslissers, de statenleden.
Het document pleit voor variant 2 (0+ knelpuntgerichte aanpak op het
huidige tracé - inclusief zuidvariant Weert) maar vooral voor
variant 3 (opwaardering huidig tracé tot 2x2 autoweg).
Het afwegingsdocument en
onderliggende studies staan weer bol van aannames, fouten en hiaten.
Toch heeft gedeputeerde staten het advies van het GOML overgenomen
om te gaan voor variant 3 (2x2) of 2(0+). Maar, zitten wij als
burgers te wachten op een opwaardering van de N280 als route voor
het vrachtverkeer richting Ruhrgebied of richting Antwerpen of
Rotterdam? Is dat bijzaak die de provincie wegmoffelt, sommigen
weten en de burger niet mag weten, of is dit de onderliggende
sturing van het hele project?
Als je alles leest, analyseert, met
anderen bespreekt tot in detail, we hebben het over meer dan 600
pagina's, dan blijkt dat er geen sprake is van "een lekker tapijtje"
maar van een betonnen plaat die met of zonder goedkeuring van de
betrokkenen gelegd gaat worden.
Op het afwegingsdocument "mag een
ieder een zienswijze indienen die zal worden meegenomen in de
besluitvorming". De termijn voor indienen loopt af op maandag 10
oktober as.
Als Buurtcomité hebben we in
samenwerking met onze juridisch bestuursrechtelijk adviseur en
GroenhartvoorLimburg een zienswijze opgesteld. Deze zienswijze is
aan de buurt doorgemaild en vrijelijk te gebruiken om daarmee een
persoonlijke zienswijze in te kunnen dienen. Alles wat er in staat
is uitgezocht en onderzocht, onderbouwd op feiten.
Woensdag 22 augustus 2007
(door: Paul Bausch)
Je mag je mening en bevindingen
altijd publiceren, dat heet toch het recht van meningsvrijheid?
Toch, sommige mensen zijn boos op me omdat ik onderstaande item zo
gesteld heb en dat dat "klakkeloos" is overgenomen door het LVW.
Toch heb ik geen woord gelogen, ik heb het zo verwoord zoals het
toen was. Dat de unanimiteit achteraf ter discussie gesteld werd,
tja ik kan dat begrijpen, maar ja, in de maatschappelijk bewuste
beweging heeft iedereen soms meerdere petten op en moet dan soms op
gedane uitspraken terugkomen. Je moet wel durven om een pet op te
zetten! Ik neem dus geen enkele uitspraak terug.
Maar unanimiteit staat nu niet ter
discussie, want die was er tijdens de vergadering afgelopen maandag
20 augustus absoluut niet. Gelukkig waren er dankzij het
krantenartikel ook mensen aanwezig die langs de Roermondseweg (N280)
wonen en een heel andere mening hebben als ons buurtcomité Moesdijk.
Zoals de voorzitter van wijkraad Leuken terecht opmerkte; "de stem
van de meerderheid geldt, maar het geeft wel frictie tussen de
verschillende bewonersgroepen van Leuken". De KBG in afkortingtermen
voor Klankbordgroep,is niet meer unaniem en de discussie is vol
losgebarsten. Dat is toch ook de bedoeling van deze
"burgerraadpleging" ?Mooi! want ieders mening telt en moet afgewogen
worden.
Al met al was de tendens dat gegaan
moet worden voor verbetering van het huidige tracé en dat onnodig
vracht- en niet bestemmingsverkeer van de huidige weg afgehaald moet
worden.
ter verdere info: lees mijn reactie
in het gastenboek/blog
maandag 2 Juli 2007
(door: Paul Bausch)
Uitkomst vergadering klankbordgroep N280:
Unaniem voor variant 2+;
het verbeteren van de huidige N280 entree van Weert + het
revitalisatieplan van de ondernemers Moesdijk en duurzaam gebruik
van bestaande infrastructuur.
Unaniem tegen variant 4; het in onderzoek nemen van een nieuw
Zuid tracé door en langs natuurgebieden, maar ook tegen een nieuwe
weg door het overgebleven stukje natuur tussen Leuken Noord en de
A2.
De vergadering in de raadszaal begon geladen, omdat de
belanghebbenden amper 2 dagen ervoor de vergaderstukken pas hadden
ontvangen, nota bene in vakantietijd in het weekend!
De woordvoerders zaten dus in de vergadering zonder dat ze tijd
hadden gehad om zich voor te bereiden en dit terug te koppelen met
de achterban. In vele ogen wederom een knap staaltje van
haastpolitiek en belabberde communicatie tussen de Weerter
bestuurders en haar burgers. Een grote foei dus voor de wethouder en
zijn staf, maar blijkbaar is het volgens wethouder Kirkels gangbare
procedure dat leden van klankbordgroepen de stukken pas in de
vergadering aangereikt krijgen! Niemand had echter het
"burgerinitiatief spelregelboekje" bij zich dus wat dan nog gezegd?
Voor mij als woordvoerder van het
buurtcomité was de grens van fatsoen hiermee royaal overschreden en
wilde ik eigenlijk liefst meteen de zaal verlaten, maar ja, al weer
was er kostbare tijd opgeofferd voor het algemeen belang, dus bleef
ik en de anderen morrend zitten.
Want we wilden wel eens horen waar de
wethouder en zijn team na 1 1/2 maand voorbereiding mee
zou komen.
De presentatie die we kregen was een
herhalingsoefening, waarin wederom een grote dosis tunnelvisie ten
toon werd gespreid door de ambtenaren, "het plan van ondernemers
Moesdijk was niet goed voor de doorstroming", "de huidige
Roermondseweg heeft alleen maar ruimtelijke onmogelijkheden" en over
toekomstige ontwikkelingen als PDV locatie en ontwikkelingen van
bedrijvigheid in Weert-Noord en Nederweert werd amper een woord
gerept. Oh ja, wel de dure woorden dat "de aansluitingen op de
A2-Ringbaan Noord vollopen en dat daar dus niet gezocht moet worden
naar de oplossing van het probleem"?!
Het Zuid tracé bleef de ultieme oplossing.
Wel bleek in de samenvatting en conclusies, dat er in het nieuwe
voorstel aan B&W toch voor variant 2 zou worden gekozen, inclusief
het plan van ondernemers Moesdijk, met als 2e verkeerskundige
oplossing de Zuid variant.
Bij de stukken die we hadden ontvangen, ontbraken deze conclusies en
samenvatting, toen we ze alsnog uitgereikt kregen stemden deze niet
overeen met hetgeen we op het scherm zagen, na enige
verontschuldigingen kregen we alsnog de juiste versie. Kort
samenvattend; EEN KNULLIGE VERTONING!
Tussen de regels door kun je hier dus lezen dat verkeerskundig de
huidige weg geen standaard mogelijkheden heeft om
verkeersproblemen nu en in de toekomst op te lossen. De bestuurders
staan met deze visie toe dat de N280 een sluiproute wordt en we door
druk vanuit provinciale tunnelvisie daar nu al op moeten
anticiperen, en moeten onderzoeken of een 2x1 of later 2x2 autoweg
door een "onbetekenend stukje groen" moet worden aangelegd, zonder
dat daarvoor de noodzaak is bewezen!
Dus: nu toestaan dat de Zuid variant als 2e verkeerskundige optie
aan de provincie wordt aangeboden, betekent heel simpel dat de
provincie daarvoor kiest, immers dat tracé gaat rechtdoor, de keuze
is aan de provincie, Kirkels wast zijn handen schoon, probeer die
trein dan nog maar eens te stoppen
Het rondje inspraak en vragen stellen, was interessant, omdat
geen van de genodigden het eens was met de visie van de wethouder.
Zelfs de projectleider dhr. Schreiber van de provincie stelde
tegenvragen, omdat hij niet op de hoogte was van lokale afwegingen,
alternatieven en initiatieven.
Als voorbeeld; het ingeplande viaduct bij de Molenweg komt op niets
uit, geen wijk, geen straat, niets, enkel landbouwgrond. Dus waarom
dat dure viaduct niet doorschuiven naar de kruising Middelste
Straat? Het is maar een gedachte..
De positieve inbreng om eens goed te kijken naar onze duurzame
alternatieven op het huidige tracé, de mogelijkheden, de
uitstraling, de positieve reacties van provincie, het LIOF, het MKB,
omwonenden, wijkraden, zijn goed doordacht en toekomstgericht en in
het belang van iedereen.
Als vertegenwoordigers van
belanghebbenden hebben we inhoudelijk van ons laten horen en
meegedacht in de oplossing van het geschetste probleem op de N280.
Ik kan u verzekeren dat wij als ervaringsdeskundigen bij de
bestuurderszijde voor enkele "AHA?" momenten hebben gezorgd.
Ik heb ondanks de communicatie storingen tot nu toe, goede hoop dat
deze vergadering heeft geleid tot het begin van een uniek
gezamenlijk initiatief van burgers en bestuurders, uniek in
Nederland, waar we met zijn allen trots op mogen zijn, want alles is
mogelijk als je de mogelijkheden ook wilt zien en lef hebt om je nek
uit te steken!
Het wachten is nu op een nieuw raadsvoorstel wat vanuit B&W gaat
komen richting commissie EZ.
Dat raadsvoorstel zal dan worden besproken in een nieuwe
klankbordgroepvergadering voor dat het op de agenda komt bij de
commissie EZ, is ons beloofd.
De media is de laatste tijd over mij heen gevallen in een zucht om
negatieve sensatie te berichten, helaas voor hen gaf ik geen
respons, wij willen als buurt wel in gesprek blijven. Bovenstaande
is mijn persoonlijke betoog, voor degene die deze website bezoekt,
ik hoop dat Anton Kirkels (oud klasgenoot) dit begrijpt en aangrijpt
om hier eens op te reageren via zijn weblog of anderszins.
Wordt vervolgd..
30 Juni 2007
Breed platform van politieke- en natuurpartijen, dorps- en wijkraden
tegen huidige plannen van de provincie Limburg voor een nieuwe
doorgaande verbindingsweg N280
(of A280) tussen Roermond-A2-Weert informeert de burgers.
KOM AS. ZATERDAG 30 JUNI NAAR
CAFÉ-RESTAURANT DE MOLSHOOF TE KELPEN-OLER TUSSEN 10:00 EN 16:00 u.
• uitgebreid informatiepunt met doorlopende
presentaties
• mogelijkheid tot een persoonlijk gesprek met platformleden
• ondertekening petitie
• startpunt fiets- en autotocht
• drink- en eetgelegenheid
tot zaterdag 30 juni!
PS. print de actieposter uit en hang hem achter je raam!
actieposter
8 juni 2007
Breed platform vraagt aandacht van de burger en politiek voor de
impact van de provinciale plannen, om een nieuwe N280 tussen
Roemond-Kelpen-Weert aan te leggen.
Er is een breed samenwerkingsverband opgericht vanuit
belangenorganisaties die de plannen van de provincie om een autoweg
van Weert tot Roermond aan te leggen niet ziet zitten. Als je alles
in een breder perspectief kunt bekijken, betreft de noodzaak van een
nieuwe weg, ook over Weerts grondgebied, dan informeer je eens bij
je buren en als dan blijkt dat we er het zelfde over denken, na
gedegen studie, dan ga je de krachten bundelen.
Het doel van het brede platform is; informeer de burgers juist (N280
of A280?), de N280 moet een lokaal verbindende weg blijven en geen
sluiproute worden voor doorgaand (vracht)verkeer, behoud de natuur
en het in Nederland nog vrij unieke landelijke karakter van het
omliggende gebied, er zijn (duurzame) alternatieven.
Aan het platform nemen deel:
Milieufederatie Limburg, Buurtcomité Moesdijk, Studiegroep Leudal,
Dorpsraad Baexem, Dorpsraad Kelpen-Oler en de lokale afdelingen van
de SP en GroenLinks.
9 mei 2007
De Zuid-variant voor de N280 is van tafel!
In een beladen commissievergadering van EZ was er veel
tegenstand tegen een nieuwe weg ten zuiden van het spoor en
veel steun voor het upgraden van de huidige weg en het plan "Weert
Boulevard", het revitaliseren van bedrijventerrein + aanpakken van
de huidige Roermondseweg, van ondernemers van de Moesdijk. Na de
presentatie van dit plan en inhoudelijke discussie waren er alom
enthousiaste reacties, maar ontstond er gelijk ook een politieke
verwarring, "willen we die Zuid-variant nu wel of niet?", "het is nu
te vroeg om een ingrijpende beslissing te nemen terwijl er
verschillende zaken mee verbonden zijn zoals de locatie van een
perifere detailhandel op de Moesdijk of op Kampershoek?". Gedurende
de vergadering ontstond er een meerderheid voor het onderzoeken van
2 varianten; variant 4 en 2, een signaal wat zo maar naar de
provincie gestuurd moest worden, echter, de provincie vraagt om 1
heldere voorkeursvariant. De vraag rees natuurlijk, als de provincie
verkeerskundig uit die 2 varianten mag kiezen, dan kiezen ze
uiteraard voor 4, het Zuid-tracé en zouden wij alsnog op achterstand
gesteld worden. Na veel over en weer politiek touwtrekken, was het
Alouis Heijmans van de PVDA die duidelijkheid schepte en een einde
maakte aan de oeverloze discussie ; "wij zijn tegen een zuid-tracé",
daarmee was de kous af en het raadsvoorstel naar de prullenbak
verworpen. Wethouder Kirkels moest verder beloven zich te houden aan
hetgeen hij eerder had beloofd; ruggespraak voor en na ieder
besluitmoment van de gemeente met belanghebbenden en de
klankbordgroep.
Er was vanuit de commissie EZ dus
geen draagvlak voor het raadsvoorstel waarin variant 4, de
Zuid-variant, als voorkeursvariant aan de gemeenteraad ter stemming
zou worden voorgelegd.
We wachten nu even af of de wethouder en B&W deze boodschap weten te
verwerken in een nieuw raadsvoorstel, wat wèl een breed draagvlak
heeft onder de Weertenaren.
We hebben daar alle vertrouwen in, aangezien we alternatieven hebben
aangereikt, mee hebben gedacht en er vanuit de Moesdijk Zuid en
Noord initiatief is getoond waar we met zijn allen trots op mogen
zijn.
1 mei 2007
Kom 9 mei naar de belangrijke
commissievergadering over de N280
De gemeente wil voor 30 Mei as. haar
tracé-keuze aan de provincie vaststellen via een stemming in de
raad. De Commissie van EZ (economische zaken) die belast is met dit
dossier heeft een voorstel aan de raad voorbereid waarin na
"zorgvuldige weging van argumenten" geconcludeerd wordt dat een
nieuw Zuid-tracé de beste oplossing is. Dit voorstel moet van tafel,
immers is er wel een breed draagvlak voor een Zuid-tracé? De
klankbordgroep heeft duidelijk NEE gezegd tegen deze variant en ook
zinvolle alternatieven aangereikt, toch komt nu dit
voorstel aan de raad.
Kom in grote getale naar het stadhuis op woensdag 9 mei as. om
19.30u. zodat we onze weerstand zichtbaar kunnen maken.
Een nieuwsbrief hierover wordt deze
week huis aan huis verspreid.
tot woensdag 9 mei aanstaande!
30 april 2007
Dorpsraden van Baexem en Kelpen-Oler vinden een nieuwe N280
overbodig,
lees
verder
28 april 2007
MOESELPEELWANDELING GROOT SUCCES!
Op zaterdag 28 april was er een
geweldige opkomst voor de Moeselpeelwandeling, een kleine honderd
mensen waren gekomen en genoten van het prachtige landschap en de
natuur in ons buurtschap. De groep wandelaars bestond uit
geïnteresseerde Weertenaren en ook mensen uit de gemeente Leudal,
politici van landelijke, provinciale en lokale partijen en
natuurbeheerders- en partijen. Het was met 23 graden en een
stralende zon onder een strakblauwe hemel prachtig wandelweer. Onder
bezielende leiding van gids Gijs Cuypers en Piet Zegers van
Staatsbosbeheer kregen de wandelaars uitvoerig uitleg over de unieke
natuur in dit gebied en de gevolgen van een nieuwe weg dwars door en
langs de Moesel- en Kootspeel. Na de wandeling van dik 2 uur werd er
nog nagepraat in de kantine van voetbalvereniging DESM aan de
Koekoeksweg.
Het doel van de wandeling is
geslaagd; veel deelnemers weten nu van het bestaan van zo'n prachtig
wandelgebied zo vlak bij de stad, het besef van de kwetsbaarheid van
dit unieke natte natuurgebied heeft men letterlijk gevoeld, met het
aanschouwen van de situatie en gevolgen van een nieuw tracé door
buurtschap Moesdijk en de pelen was de algemene reactie; "hier
mag
absoluut geen weg doorheen".
Lees verder het uitvoerig verslag van de tocht met foto's,
18 april 2007
OPROEP: De lente is volop begonnen, mensen lopen weer door ons
buurtschap, bij deze zouden wij graag alle buurtbewoners willen
oproepen om de actieposter achter een raam goed zichtbaar op te
hangen. Print de poster uit:
actieposter
17 april 2007
MOESELPEELWANDELING ZATERDAG 28 APRIL
In nauwe samenwerking met de SP en
staatsbosbeheer organiseren we een wandeling langs Moeselpeel,
Kootspeel en door ons buurtschap Moesdijk. Op zaterdag 28 april as.
om 13.00 u. kunnen geïnteresseerden zich verzamelen op de
parkeerplaats van voetbalvereniging DESM aan het einde van de
Koekoeksweg. De wandeltocht zal ongeveer 1 tot 1 1/2 uur duren en
voert door het gebied waar de provincie een nieuwe N280 heeft
ingetekend. De wandelaars krijgen een goede indruk van de kwetsbare
unieke natuur in dit gebied en krijgen een beeld van de gevolgen van
de aanleg van een nieuwe weg voor dit gebied vanaf de ringbaan tot
aan de TOS. Piet Zegers van Staatsbosbeheer geeft als ervaren
gids nadere informatie over de planten en dieren die hier voorkomen
en de historiek van dit natuurgebied. We nodigen iedereen uit om mee
te lopen, de lente is al weer flink op gang en het is een spektakel
van ontluikend groen en broedende vogels.
Een mooie kans om dit mooie gebied te ontdekken en u te overtuigen
van de noodzaak dit gebied te behouden.
Na afloop van de wandeling is er gelegenheid om na te praten met een
kop koffie in de kantine van voetbalvereniging DESM.
De tocht is vrij toegankelijk en u hoeft zich er niet voor aan te
melden.
Voor nadere info stuurt u even een
mailtje naar
info@moesdijkweert.nl
We zien u graag op zaterdag de 28ste
.... zegt het voort!
zie ook:
aankondigingpamflet Moeselpeelexcursie van de SP
15 april 2007
De SP en Groenlinks fracties in Roermond nemen stelling tegen
een opwaardering van de N280 tot autoweg:
N280 West geen autobaan
Als het aan de gemeente Roermond ligt wordt de N280 West van
Roermond naar Kelpen opgewaardeerd tot vierbaans autoweg. De
SP-fractie heeft samen met GroenLinks hier al stelling tegen
genomen. Door de realisering van de A73 op de oostoever van de Maas
zal, zo is de verwachting, het verkeer tussen de
A73 en de A2 sterk toenemen. Echter er is wel degelijk een
alternatief om het verkeer via de beide autobanen te leiden zonder
gebruik te maken van de N 280. Wij hebben in de commissie Openbare
Werken, waar de eerste verkenningen zijn behandeld, dit alternatief
op tafel gelegd.
Zorg dat het verkeer geen gelegenheid krijgt om op de A73 ter hoogte
van Roermond de westelijke route te nemen naar de A2. Leidt het
verkeer dat gebruik wil maken van de A2 met behulp van
verkeersborden naar St. Joost.
Daar sluit de A73 aan op de A2. Op die manier wordt voorkomen dat al
het doorgaande verkeer vanaf de A73 en uit Duitsland dat naar het
westen wil gebruik gaat maken van de N280. Deze weg is daar niet
geschikt voor. Ook de dorpsraad van Baexem heeft zich voor deze
alternatieve route uitgesproken.
Naar onze mening dient al het doorgaande verkeer zoveel mogelijk
gebruik te maken van autowegen en niet van provinciale wegen. Deze
zijn bedoeld voor het plaatselijk verkeer.
3 april 2007
Na overleg besluiten we als
buurtcomité dat we ons als buurt pal achter het plan "Weert
Boulevard" van Chris Brans (Intratuin) en Bart Cox (Gamma) scharen
en samen gaan inzetten om een upgrade van de huidige Roermondseweg
én het bedrijventerrein Moesdijk voor elkaar te krijgen. Ook
wijkraad Leuken staat achter dit plan en er komen vanuit Leuken ook
al initiatieven op gang om in te zetten op dit plan. We sturen een
steunbrief aan de heren Brans en Cox, die daar al positief op
gereageerd hebben, de samenwerking is een feit. zie
steunbrief plan Brans en Cox
26 maart 2007
In de kantine bij RIJO Stables van Riny en Yolanda Rutjens
hebben we een bijeenkomst met Alouis Heijmans,
Göksel Soyugüzel en Abdelfattah Arissa van de Weerter PVDA fractie.
Op hun verzoek praten we elkaar even bij over de N280 plannen van de
provincie en hoe wij daar tegenover staan. Alouis was zeer
geïnteresseerd in het plan "Weert Boulevard" echter we konden hem
daar nog niet veel over vertellen, aangezien de officiële
presentatie aan de Weerter fracties op 12 april zou plaatsvinden. De
PVDA heeft begrip voor ons verzet tegen een weg door ons buurtschap
en is niet te spreken over de manier hoe de gemeente ons
geïnformeerd heeft. Riny Rutjens vertelt over zijn plannen om een
paarden opleiding te realiseren op het huidige DESM terrein als
onderdeel van het Paardenhuis. Alouis is als paardenliefhebber zeer
geïnteresseerd en ziet ook in dat de plannen voor een nieuwe weg het
plan van Rutjens dwarsbomen. Al met al een goed gesprek met de PVDA,
echter de heren namen geen standpunt in over een tracékeuze, dat
vond ik erg jammer. Maar goed, ze beloven ons na de presentatie van
het plan "Weert Boulevard" op de hoogte te houden van het in te
nemen standpunt van de PVDA-Weert. We wachten dat dus maar even
af...
20 maart 2007
Ik
loop mijn rondje met mijn hond en ik zie van dichtbij gigantische
grondwerken op de gronden van Bert Bongers. Het gaat dus door! Ik wist al
van de plannen voor een nieuw bos/park van Bert maar ik wist niet of
en wanneer het door zou gaan.
Prachtig! 1000den bomen en heesters worden op 17 hectare
aangeplant, langs de Breijbaan tegen de Kootspeel, tussen Gebleekte
Steeg en Houtstraatlossing/Moeselpeel en tussen Gebleektesteeg en
Houtstraatlossing richting Koekoeksweg. In gedachten zie ik de jonge
aanplant al uitgegroeid tot een volwassen bos, het wordt een
prachtige groene verbinding tussen Moeselpeel en ons
buurtschap. Het plan omvat vrij toegankelijke paden van grauwe klei,
lanen met beuken en eiken, bossen van es en esdoorn en een
onderbeplanting van hop, zonnebloemen en andere bosplanten.
Deze zomer al zal het een schitterend spektakel worden van talloze
bloeiende zonnebloemen. Wij vinden het een prachtig initiatief, daar mag geen
weg doorheen!
5 maart 2007
Met goede moed gaan we naar de eerste vergadering van de
klankbordgroep N280 ietwat vroeg gepland om 19.oo u in een (te)
kleine kamer op het gemeentehuis. Onder leiding van een externe
verkeersdeskundige en luisterend wethouder Anton Kirkels en een
aantal civiele ingenieurs van de gemeente werden we onder het genot
van een kopje koffie getrakteerd op een promotiefilmpje van 20
minuten. "Spruitjes" heette het filmpje, waarin een verkeersdeskundige voor een
"rechter" moet verschijnen omdat hij denkt dat hij een lokaal verkeersprobleem met
een rotonde heeft opgelost, maar niet heeft ingeschat dat door de
rotonde het het verkeer als sluiproute door woonwijken
gaat rijden en er daardoor 50% meer dodelijke ongevallen gebeuren
"?". Maw. een filmpje om ons als "niet deskundigen" in die
rol te plaatsen van de passievolle verkeersdeskundige die dood en
verderf zaait met zijn oplossing op "lokaal" niveau; een rotonde
zodat iedereen eromheen rijdt door 30 km. wijken, met 80 km. p/h.
Mijn nekharen gaan al meteen overeind staan, ik kijk rond en zie
bolle koppen van de ambtenaren die hun vrije avond moesten opgeven
en de geïrriteerde gezichten van de mensen die uitgenodigd waren om
van repliek te dienen. Vervolgens werd ons verzocht om onze
bezwaren tegen en onze zienswijzen voor resp. een nieuw Z-tracè en
opwaardering van het huidige tracé op post-its neer te pennen en op
provisorisch neergehangen "behangpapier" in het vakje 1, 2 3, 4
variant neer te plakken. Nou vakje 1, variant via Trumpertweg van
oud Leuken was ineens uit de picture, logisch, want er was niemand
uit dat gebied uitgenodigd.... Dus ging het tussen 1 en 4. Het plan
"Weert Boulevard" van
Chris Brans (Intratuin) en Bart Cox (Gamma) een combinatie van
variant 3 en 4 werd weggewuifd omdat dat plan nog biet op de kaart
stond. Er was een beetje tijd om te
discussiëren, onder leiding van de verkeersdeskundige. Er werd door
de goede man een aantal post-its behandeld, maar toen was de tijd op
en kregen we doodleuk te horen; "bedankt voor uw constructieve
aanwezigheid, ik zal uw bevindingen afwegen en aan de wethouder dan
de uitkomst als tracékeuze adviseren....
Met andere woorden; "u kunt gaan"
De wethouder heeft strikt
bestuursrechtelijk genomen aan zijn verplichting voldaan om de
belanghebbenden erbij te betrekken, maar alle genodigden hadden
duidelijk het gevoel dat deze korte avond slechts een formaliteit
was en dat de keuze voor variant 4 allang gemaakt is. Je kunt toch
niet in krap 2 uur zo'n belangrijk dossier behandelen en tot een
weloverwogen keus komen? We hadden 10 min. om onze voors en tegens
op te schrijven, sorry maar wij hadden 6 A4's argumenten bij ons en
die pen je niet even in 10 minuten op onhandige post-its.
Bovendien denk ik niet dat de
gemeente Weert veel invloed zal kunnen uitoefenen op een tracékeuze,
immers de nieuwe wet ruimtelijke ordening geeft veel meer
bevoegdheden aan de provincies, de provincie bepaald dus of die weg
er komt, waar en in welke vorm.
Ik hoop dat vanuit de linkse hoek op
provinciaal niveau genoeg tegenwicht komt tegen een nieuwe N280
27 februari 2007
Om 19.00 u. zijn we uitgenodigd bij de Gamma, waar Chris Brans (Intratuin)
en Bart Cox (Gamma) hun plan "Weert Boulevard" door dhr. Petit
Satijnplus aan ons laat presenteren. Aanwezig waren de leden van het
buurtcomité en de voorzitter van wijkraad Leuken Vic Goumans. Alle
aanwezigen reageren zeer enthousiast op het plan, wat een upgrade
van de huidige Roermondseweg en het bedrijventerrein Moesdijk
inhoudt.
Het
plan omvat;
-verbetering van de huidige Roermondseweg; veiligheid en
doorstroming, 2 nieuwe rotondes bij
Intratuin en Boels; ontsluiting via korte ventwegen van de bedrijven
-totale opwaardering van bedrijventerrein Moesdijk; sloop en nieuwbouw,
alle ondernemers in dat
gebied stellen hun onroerend goed na taxatie als gezamenlijk kapitaal in
dit project in en krijgen na
realisatie de waardevermeerdering (ca 10 %) uitgekeerd
-opwaarderen van bedrijventerrein Moesdijk naar detailhandelgebied en
aantrekkelijke entree voor
Weert; verplaatsen niet detailhandel bedrijven naar Kampershoek,
Graafschap Hornelaan of
Straevenweg, nieuwe detailhandel komt daarvoor in plaats (PDV locatie)
-huidige panden langs het spoor die nog goed zijn opnemen in een
omhullende schil die 2 functies
heeft; 1 totaal aanzicht rustig en passend met een natuurlijke omgeving,
2 geluidsbarrière/absorbtie voor spoor en N280, toelevering goederen via
nieuwe weg over of net
langs NS grond langs het spoor, ontsluiting via de 2 “koprotondes”
-panden direct aan de Roermondseweg worden deels opgenomen in het plan, of
deels afgebroken
om ruimte te maken voor groene ruimte, het idee is om “hoornvormige”
winkelgebouwen te plaatsen
aan die zijde die het wapen van Weert representeren.
-Veel groen, aangezien de huidige Roermondseweg met haar oude eikenbomen
als een oude “laan”
als historische entree voor Weert-centrum hersteld moet worden
-Veilige ongelijkvloerse Fiets- en wandel verbinding van de wijk Leuken
naar de Moesdijk (denk aan
de voetballertjes en recreanten die de N280 moeten oversteken)
-Evt. een langere uitvoegstrook van N280 en invoegstrook op ringbaan Oost
richting Weert Noord,
zonder stoplicht (rechtsaffertje)
Voordelen
tov. een Z-tracé:
-doorgaand verkeer kiest de A2, bestemmingsverkeer kiest de N280
-Entree Weert Zuid wordt mooi
-bedrijventerrein wordt een eyecatcher met gunstige gevolgen voor de
Weerter economie
-wijk Leuken krijgt veel binnen handbereik
-natuurgebieden worden niet opgeofferd maar worden naar de wijk
toegetrokken
-er komt een groene verbinding tussen de wijk Leuken en “stadspark
Moeselpeel”
12 februari 2007
Op verzoek van een groeiend aantal bezoekers van de website is
vanaf vandaag een gastenboek aan de website toegevoegd. Laat je
bericht of steunbetuiging in het gastenboek
7 februari 2007
We ontvangen de laatste versie van het provinciale rapport
"verkenning verkeersproblematiek N280" met daarin een uitgewerkte
tekening van
variant 4, het Zuid tracé. let wel, dit is slechts een
"tekenplankvisie" van de provincie.
De Gemeente Weert is gevraagd of zij hiermee akkoord kan gaan.
In de klankbordgroep zal onder ander deze variant aan bod komen...
6 februari 2007
Bijeenkomst buurtcomité bij RIJO stables met ondernemers
Roermondseweg/Moesdijk, leden wijkraden Leuken en Graswinkel,
natuurbeheerders Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten en
SP Weert. Het was een geslaagde bijeenkomst, de aanwezigen zetten
gezamenlijk in op een opwaardering van de huidige Roermondseweg en
geen nieuw tracé, het is een kwestie van krachten bundelen! De verschillende plannen komen neer op een
veiligere inrichting dmv., een nieuwe ontsluiting van Leuken en
bedrijventerrein Moesdijk en ondertunneling van het spoor. Grote
rotondes zorgen voor een betere doorstroming en afhandeling van het
verkeer. Meer details worden binnenkort bekend gemaakt!
1 februari 2007
Het buurtcomité ontvangt alsnog een brief van de Gemeente waarin
we uitgenodigd worden deel te nemen aan de klankbordgroep N280, de
eerste vergadering zal plaatsvinden op 5 maart as.
In het vervolg van de raadsvergadering van de dag ervoor wordt
de motie van D66 aangenomen die inhoudt dat de gemeente richting
provincie tot spoed gaat manen om het huidige tracé van de Tos tot
Ringbaan-Oost aan te pakken en veiliger te maken, dit vooruitlopend
op een evt. nieuw tracé in de toekomst.
31 januari 2007
In de raadsvergadering van 31-01-2007 maken we gebruik
van het spreekrecht, omdat D66 via een motie de N280 op de agenda
had gezet. Juriaan Maarse spreekt namens het buurtcomité en de buurt
en doet een oproep aan de raad om toe te zien dat wij als buurt
mogen meepraten in de klankbordgroep.
lees
de tekst ,
beluister
24 januari 2007
Tot onze grote verbazing komt de Gemeente Weert op 24 januari 2007
met een persbericht naar buiten, dat de klankbordgroep N280 is
ingesteld en dat daar aan deel zouden nemen:
vertegenwoordigers van Wijkraad Leuken, buurtbewoners, bedrijven
Moesdijk en omgeving, bedrijven zuidelijk van spoorweg en
voetbalvereniging DESM. Niets is minder waar, want Buurtcomité
Moesdijk is niet uitgenodigd!
We hebben inmiddels een brief
gestuurd naar B&W en de gemeenteraad van Weert met onze bezwaren en
de vraag actie te ondernemen tegen deze ondemocratische gang van
zaken.
22 januari
2007
persbericht
gemeente Weert: ‘klankbordgroep van start’
In deze
Klankbordgroep nemen vertegenwoordigers plaats van: Wijkraad Leuken;
buurtbewoners; bedrijven Moesdijk en omgeving tracés; bedrijven
zuidelijk van spoorweg; voetbalvereniging DESM.
19 januari 2007
Wethouder Kirkels zegt in een artikel in dagblad De Limburger
dat we maar moeten "leren leven met ongelukken N280" tot 2015.
Ongehoord! lees het
artikel
20 november 2006
informatieavond
gemeentehuis
-
presentatie varianten gemeente Weert
-
toezegging deelname belangstellenden in klankbordgroep
8 november 2006
werkbezoek B&W aan de wijk Leuken
De ijzeren rijn
is het aangekondigde thema, aandacht is er voor problemen rondom
vleesverwerker en verder uitsluitend voor de ontwikkeling van
vrouwenhof.
Over de IJzeren
Rijn en ontwikkeling school & winkelcentrum Leuken wordt geen enkele
uitspraak gedaan, de N280 wordt niet genoemd. (???)
2
november 2006
raadsvergadering N280
11 oktober 2006
commissievergadering economische zaken en verkeer.
-
toelichting door Juriaan op overwegingen buurtcomité
25 september 2006
brief buurtcomité moesdijk aan B&W gemeente Weert (aangeboden op 28
september)
5 september 2006
accorderen achterkamer-advies om variant 9 van het Provinciale
Verkeers- en Vervoersplan verder uit te werken voor een oplossing
van de verkeersproblematiek betreffende de N280 tussen randweg en
spoorwegovergang.
|